Wymiana rozrządu Wrocław - M4K Garage

Wymiana rozrządu w samochodzie marki BMW
Wymiana rozrządu w samochodzie marki BMW

Odpowiednia i regularna wymiana poszczególnych podzespołów ma znaczący wpływ na żywotność i bezawaryjność samochodu. Jednym z elementów eksploatacyjnych, które obowiązkowo należy wymieniać jest rozrząd. Na czym polega jego działanie i dlaczego warto pamiętać o jego wymianie?

Rozrząd jest układem, który odpowiada za za doprowadzanie paliwa do silnika tłokowego, aby później usunąć z niego pozostałości spalin. Jest to jedna z najważniejszych funkcji w układzie samochodu, ponieważ bez niego samochód byłby dosłownie unieruchomiony. Układ rozrządu składa się z dwóch lub czterech zaworów, wałka wraz z krzywkami oraz przekładni. Nieodłącznym elementem napędu rozrządu jest pasek lub łańcuch. 

Wymiana rozrządu Wrocław - na czym polega i jak się ją przeprowadza?

Zespół mechaników M4K Garage we Wrocławiu dokonuje wymian zarówno pasków i łańcuchów, jak również całych układów rozrządu. Instalacja nowego rozrządu polega na wymianie jego poszczególnych elementów, z których najważniejszymi są:

  • wałek rozrządu – umieszczony jest on nad zaworami. To właśnie obroty tego wałka odpowiadają za wprawianie zaworów w ruch i popychanie w kierunku cylindra. Regularność pracy polega na cyklicznym otwieraniu i zamykaniu się zaworów 
  • pasek lub łańcuch rozrządu – to dzięki niemu zapewniane są obroty wałka rozrządu. Pasek lub łańcuch mają ząbki, które napędzają koło pasowe. Sam pasek lub łańcuch rozrządu napędza się poprzez wał korbowy umieszczony w dolnej partii silnika
  • rolka napinająca – odpowiada ona za odpowiednie napinanie się paska rozrządu w każdym przedziale obrotów silnika
  • rolki prowadzące – odpowiadają za odpowiedni ruch paska
  • wał korbowy – zmieniają one ruch posuwisto-zwrotny tłoków w ruch obrotowy. Dzięki temu obraca się koło zamachowe oraz wałek rozrządu. 

Dlaczego regularna wymiana rozrządu jest obowiązkowa?

Producenci samochodów określają w swoich modelach okres i liczbę kilometrów, po których należy wymienić rozrząd. Zwykle jest to ok 200 000 km przez okres pięciu lat. Należy jednak pochodzić do tego z marginesem i wziąć pod uwagę fakt, że deklarowane wartości ulegają zmniejszeniu jeżeli przez okres eksploatacji samochodu do napraw używa się nieoryginalnych części.

Rozrząd nie jest czymś co w ostentacyjny sposób daje o sobie znać. Nie wydaje dźwięku, dlatego wiele osób zapomina lub bagatelizuje jego regularną wymianę. Warto zatem mieć na uwadze, że zerwany pasek może doszczętnie zniszczyć silnik. W popularnych silnikach (kolizyjnych), czyli takich, które dominują we współczesnych samochodach wskutek zerwania paska dochodzi do uderzania tłoków o zawory. To z kolei doprowadza do zniszczenia silnika. Przy zerwanym pasku pod żadnym pozorem nie powinno się podejmować prób uruchomienia pojazdu. W przypadku uszkodzenia silnika, czasem udaje się go wyremontować. Zwykle jednak kończy się na wymianie, która jest bardzo kosztowna. Specjaliści z wrocławskiego oddziału M4K Garage szczególnie podkreślają i uświadamiają kierowców na temat regularnej wymiany rozrządu, która jest o wiele tańsza niż kosztowny remont lub wymiana całego układu. 

Jak jest cena wymiany rozrządu we Wrocławiu?

Wymiana paska rozrządu we Wrocławiu zależy od rodzaju i klasy samochodu. Przeciętnie jest to koszt od 500 do nawet 1700 zł. Ceny części są zróżnicowane w zależności od marki pojazdu. Głównym czynnikiem generującym koszty jest złożoność i skomplikowanie wymiany. Niektóre samochody wymagają demontażu pasa przedniego. Im rozrząd głębiej jest zakamuflowany w komorze silnika, tym więcej roboczogodzin potrzebnych jest do demontażu.

Czy należy koniecznie wymieniać rozrząd wraz z pompą wody?

Nie ma obowiązku wymiany pompy wody przy wymianie rozrządu i nie jest to konieczny zabieg. Mimo to, warto jest rozważyć taką wymianę jeżeli ma się już rozkręcony silnik i swobodny dostęp do pompy. Dotyczy to układów, w których pasek rozrządu napędzany jest przez pompę wody. Pompa to element, który również może ulec zużyciu, może się zatrzeć lub zacząć przeciekać, a to z kolei może doprowadzić do pęknięcia paska. Warto skonsultować z obsługą serwisu kwestię konieczności wymiany pompy, ponieważ doświadczeni specjaliści doradzą w tym zakresie na podstawie historii i specyfiki danego auta.